ЗА ЛИТЕРАТУРАТА И КИНОТО. Импресии, есета, мисли (Избрано). КЛМН, 2024
ПО „ТРЪНЛИВИЯ ПЪТ“ НА СЛОВОТО
Много се препъвах, посоката налучквах интуитивно и с много мислене и четене, бавно си проправях път из дебрите на джунглата, назована „Слово“ с двете крайности „Литература“ и „Наука“, в смисъл художествен и научен стил. Теоретично проблемите ми бяха ясни, имах блестящи класически примери пред себе си, но при мен нещата не се получаваха на листа. Текстовете бяха грапави, необработени, груби, имаха чувство, вълнение, заряд, но нямаха звучене – плавно, гладко, без словото да се усеща и натрапва, защото като чете, читателят не трябва да вижда думите, а да ги усеща! Пишех, поправях, триех и добавях, късах и изхвърлях. И започвах отново... Отнасяше се за художествените текстове. Много по-лесно пишех медицинските си книги – бях затънал в медицината до „гуша“, бях чел неимоверно много медицински книги и „плувах в свои води“ (прекрасни клишета, за да обрисуват безпомощността ми пред художественото и лекото ми преимущество пред научното слово). Още повече, че имах примера и разговорите с баща ми за спецификата на научния стил, докато пишеше своите медицински книги. Тогава не се замислях за разликата между двата словесни стила. Една случка от практиката ме наведе на тази мисъл и изводите след това:
След месеци писане само на научни текстове, един следобед в Пазарджик ми дойде идеята за разказ и почувствах позабравеното вълнение и тръпка да се „захвана за молива“ (поредното клише в този текст). Подобно вълнение винаги носи заряда за художествен успех, важното е да не го изпуснеш, зависи как ще го реализираш, като „сграбчиш молива“ (няма да броя повече клишетата!). За да не го изпусна, оставих настрани статията, която пишех, отворих нов файл в компютъра и започнах с първия абзац. Бързо го написах и го прочетох. И нито грам литература не съзрях в текста! Преработих го – същият ефект. Преразказах го – отново никаква литература. Зачетох се още по-внимателно – изреченията правилно конструирани, подредени, точни, героят – наличен, конфликтът – ясен, а литературата я няма. И осъзнах, че, деформиран от дългото писане на медицински текстове, бях подходил към художествената тема като към научна – изчерпателно, точно, обяснително и методологично правилно, което я лишаваше от душа и дух. И това убиваше литературата в текста, най-вече изчерпателно, обяснително и методологично правилно подредените думи. Тогава осъзнах, че научният стил обяснява, а художественият – внушава и това ги прави коренно различни. Че единственото сходство между тях е, че работят с един и същи материал – Словото, но по напълно различен начин – обяснителен и внушителен, съответно... Бях тръгнал да обяснявам героя, а не да разказвам за него, да внушавам... Разказ не се получи, но изводът бе много важен за мен. После го надградих, разглеждайки и другите словесни стилове и жанрове, в лекцията „Магията на Словото“ за докторантите по медицина, на които им предстои да се препъват като мен по „трънливия път“ на Словото (казах, че клишетата няма повече да ги броя!)...
Повод – МАГИЯТА НА СЛОВОТО... (лекция). Topmedica. София, 2012
« Обратно